February 12, 2009

Menonton Televisyen Melalaikan Muslim

Di akhir zaman ini, kebanyakan manusia bekerja di kantor-kantor (pejabat) atau pabrik-pabrik (perusahaan / kilang) yang menuntut keperluan untuk pulang lewat ke rumah demi mencari sesuap rezeki. Sekaligus separuh daripada satu hari dalam kehidupan diperuntukkan untuk berada di tempat kerja sahaja.

Sepulangnya dari tempat kerja, manusia pantas mengadap "TUHAN" yang bermayam di kebanyakan ruang tamu rumah manusia iaitu TELEVISYEN. Kebiasaannya slot berita semasa bermula pada pukul 8 malam di semua saluran diikuti tayangan perdana filem / drama / program realiti (biasanya bercorak nyanyian) yang mengheret hingga ke jam 11 atau 12 tengah malam. Ketika ini 'ibadah apa lagi yang dapat dilakukan pada apabila mata telah mengantuk & badan pula terasa letih. Jangankan membaca al-Qur'an, malah solat 'Isyak yang wajib itu juga amat berisiko untuk tidak terlaksana. Tidurlah yang terbaik sebagai jawapan.

Sekiranya beginilah kehidupan seharian majori manusia Muslim, tidak hairanlah apabila kualitinya seperti buih-buih dilautan. Ini kerana ibadah malam (qiamullail) yang menjadi sumber turunnya rahmat Allah & kekuatan manusia di waktu siang ditinggalkan. Kefahaman manusia terhadap tuntutan-tuntutan agama semakin berkurang malah agama itu ditentang daripada kejahilan akibat meninggalkan pembacaan buku-buku ilmu.

Benarlah al-Imam Hassan al-Banna dalam salah satu daripada 10 wasiatnya yang mashur, yang menganjurkan "Bacalah al-Qur'an, tatapilah buku-buku atau pergilah mendengar perkara-perkara yang baik atau amalkanlah zikruLlah & janganlah membuang masa walau sedikit pun dengan hal-hal yang tidak berfaedah".

Boleh menonton televisyen, tetapi harus bisa mengawal apa yang ditonton itu. Contohnya, hanya menonton televisyen bagi mengetahui perkembangan terkini kehidupan melalui slot berita. Selesai daripada itu, harus didisiplinkan diri untuk memisahkan diri daripadanya untuk terus mendekatkan diri dengan al-Qur'an dan / atau buku-buku 'ilmiah. Ketahui dan sedarlah bahawa kebanyakan daripada apa yang disiarkan di kaca televisyen tidak perlu pun untuk kita tonton. Tanyalah diri kita sendiri, apakah kebaikan yang kita peroleh daripada tabiat menonton itu dan apakah mudharat daripada tidak menontonnya. Apakah manfaat yang kita peroleh daripada menonton bagi diri kita sendiri dan juga masyarakat? Adakah manfaatnya?

Apa yang dipaparkan dalam artikel ini tidak terhad kepada televisyen semata-mata, malah berkait rapat juga dengan RADIO, INTERNET dan BAHAN-BAHAN BACAAN BERCORAK HIBURAN yang sebahagian besarnya tidak mendatangkan apa-apa manfaat kepada manusia Muslim dalam mendalami pengetahuan agama dan mengenal Allah, seterusnya memberi kekuatan kepada diri, Islam dan ummatnya.
Photo credits: Art direction, concept: JONA, photography: Arjan Benning © 2005

1 comment:

Anonymous said...

Televisyen tulah Dajjal.
PC Screen itulah Dajjal
Mesin Kuda tulah Dajjal


Why? Screen itu represent MATA SATU.
The All Seeing Eye.
Through the screen angkasa, dasar laut semua boleh diteroka.

Ilmu pun banyak.
Jarak jadi dekat via internet access.
Macam-macam ada, duk kat KL boleh mengembara seluruh dunia sampai Alaska via screen tu.